Jak být úspěšným učitelem?
Chcete-li být úspěšným učitelem, začněte plánováním lekcí s dostatečným předstihem, aby byl váš čas ve třídě organizován a efektivní. Při vytváření plánů lekcí zkuste změnit své výukové nástroje tak, aby vyhovovaly různým stylům učení, jako jsou exkurze, skupinové aktivity nebo diskuse. Kromě toho se ke svým studentům chovejte s úctou a laskavostí, přičemž je třeba mít na paměti, že ve škole máte kontrolu. Nebojte se například říct „Zvedněte ruku, pokud máte otázku“, studentovi, který vás vyruší, když mluvíte. Rady, jak stanovit osobní hranice mezi vámi a vašimi studenty, čtěte dál.

Výuka na jakékoli úrovni je náročným povoláním: studenti mohou být nároční, hodnocení se často zdá nekonečné a rozhovor před místností plnou lidí vzbuzuje u učitelů úzkost. Jako každé jiné hodnotné profesionální pronásledování má však výuka křivku učení. Jakmile se naučíte před svými studenty cítit pohodlně, stane se z učení zábavná a obohacující práce. Úspěšným učitelem (na jakékoli pedagogické úrovni) se můžete stát tím, že se předem připravíte, úspěšně zvládnete svou učebnu a budete přímo spolupracovat se studenty.
Část 1 ze 3: příprava na výuku
- 1Připravte si třídu a naplánujte hodinu s dostatečným předstihem. Pro učitele je málo zkušeností méně příjemných než zůstat pozdě v noci před třídou a připravovat čtení nebo úkoly, které vaši studenti dokončí další den. Uspořádejte svou práci a každou hodinu si naplánujte předem.
- Pomáhá mít písemné plány lekcí. Na začátku každého týdne si pro každou třídu, kterou budete vyučovat, zapište plán výuky.
- Připravte se na začátek týdne (psaní úkolů a kvízů, příprava videí atd.).
- Měsíční kalendáře jsou často užitečné pro přístup „velkého obrazu“. Příprava podrobného kalendáře měsíc nebo dva předem vám pomůže naplánovat různé segmenty kurzu, který učíte.
- Pokud učíte na střední nebo vysoké škole, zvažte sdílení kalendáře se svými studenty (i když se kalendář bude podle vývoje kurzu mírně měnit).
- 2Stanovte si pravidelný harmonogram pro hodnocení. Mnoho nezkušených učitelů se rychle utápí v klasifikaci zdánlivě nekonečných prací a testů. Abyste tomu předešli, zjistěte, kdy během týdne máte čas na hodnocení, a rozdělte celkové množství týdenního hodnocení na zvládnutelné kousky.
- Při klasifikaci pomáhá používat časovač. Například si dejte 15 minut na klasifikaci každé eseje a 5 minut na klasifikaci každého kvízu.
- 3Použijte technologii, která bude užitečná pro vaše studenty. I když nemusíte vždy používat nejnovější a nejmodernější výukovou techniku nebo vyučovat na oblíbených webových stránkách svých studentů, pomůže vám i vašim studentům, když ve třídě používáte nějakou technologii. Studenti se rychle unavují opakujícími se třídními strukturami a přednáškami. Použití technologie může znamenat:
- Vytvořte Powerpoint nebo Prezi pro předávání informací.
- Ukažte svým studentům krátký relevantní film nebo video, které rozpoutá diskusi ve třídě.
- Existují dokonce i telefonické učební aplikace, které mohou instruktoři začlenit do nových lekcí.
- 4Změňte svůj styl a strategii výuky. To vám umožní přizpůsobit se různým stylům učení. I když jako učitel můžete mít oblíbený způsob výuky svých studentů, mějte na paměti, že různí studenti se mohou lépe učit prostřednictvím jiných metod, včetně verbální výuky, čtení textů, konverzace a praktických zkušeností. Experimentujte s různými technikami výuky:
- Přeskočte přednášku a místo toho pomozte studentům učit se pomocí aktivní skupinové aktivity.
- Přineste si hmatatelné předměty související s lekcí, se kterými mohou vaši studenti komunikovat a učit se z nich.
- V diskusích uveďte směs abstraktních myšlenek a praktických příkladů.
- Vezměte své studenty na exkurzi - dokonce i na vysokou školu!
- 5Nechte výuku inspirovat vaše vlastní učení. Součástí potěšení z výuky studentů je, že spolu s podněcováním jejich zvědavosti učit se si můžete připomenout také potěšení z učení. Můžete povolit, aby vaše výuka udržovala vaše vlastní akademické a osobní zájmy v předmětu vašich tříd.
- Pokud máte oprávnění, každý rok proveďte malé změny ve svých učebních materiálech a úkolech; díky tomu bude materiál pro vás svěží a bude pro vaše studenty příjemnější.

Část 2 ze 3: Správa třídy
- 1Rozhodněte se o svých zásadách ve třídě a poté postupujte. Je důležité ukázat svým studentům, že ve vaší třídě existují konkrétní pokyny, kterými se musí řídit. Jasně uveďte tyto zásady ve svých osnovách a očekávejte, že se jimi budou studenti řídit. Zvažte například:
- Umožníte studentům používat své mobilní telefony během výuky?
- Mohou si studenti dělat poznámky na notebooku nebo tabletu?
- Kolikrát může student přijít pozdě, než ztratí body?
- Ačkoli některé z nich mohou být celoškolské zásady, nad kterými nemáte žádnou kontrolu, měli byste je stále prosazovat a dodržovat.
- 2Udržujte si nad učebnou autoritu. I když učitelé by neměli být považováni za autoritářské, je důležité, abyste jednali s autoritou. Ukažte, že ve třídě vedete efektivně, a to vysvětlením denního rozvrhu hodin předem a udržováním kurzu zaměřeného na lekci.
- Mějte na paměti, že když mluvíte, musí se všechny konverzace studentů zastavit.
- Neváhejte zavolat jednotlivé studenty; řekněte něco jako: "Prosím, nemluvte nado mnou, a pokud máte otázku, zvedněte ruku."
- Zdvořile, ale pevně trvejte na tom, aby studenti odložili své telefony a také počítače, pokud vaši studenti procházejí internet spíše než si dělají poznámky.
- 3Oblékněte se jako profesionál. Způsob, jakým se oblékáte a jednáte, hraje velkou roli v tom, jak vás vidí vaši studenti. Muži i ženy - zejména učitelé ve věku 20 let - by se měli oblékat profesionálně.
- Noste bundu, košili a kravatu; nosit šaty nebo sukni, aby vypadaly profesionálněji a následně autoritativněji.
- 4Naplánujte si, jak bude třída každé období trávit čas. To by měla být standardní součást vašeho plánování lekce. Je lepší plánovat příliš mnoho aktivit na dané období ve třídě než příliš málo. Pokud máte aktivitu navíc, uložte si ji na den, kdy lekcí projdete rychleji, než jste čekali.
- Zaměřte se na to, aby každá aktivita trvala přibližně 25 minut. Získáte tak hrubý odhad počtu aktivit, které můžete naplánovat během semestru. Pokud máte 50-minutové období ve třídě, naplánujte si dvě hlavní aktivity.
- Vyzvěte studenty, aby vyplnili kvíz a poté se zapojili do skupinové diskuse. Nebo pro mladší studenty požádejte, aby dokončili praktickou aktivitu ve skupině, a poté jednotlivě napište souhrn toho, co se naučili.
- Uprostřed třídy neplánujte improvizovat ani měnit plány.
ODBORNÝ TIPNáš odborník souhlasí: Mezi aktivitami nezapomeňte věnovat několik minut, abyste měli sebe i studenty čas na přechod. Přechod od jedné aktivity k další trvá nějakou dobu, protože studenti se možná budou muset pohybovat nebo získat zásoby. Přidání za pouhých 3 až 5 minut vám může zabránit pocitu spěchu.
- 5Jednejte sebevědomě, i když se vždy necítíte sebejistě. Jednou z nejnáročnějších částí výuky - zejména pro nové učitele - je projev důvěry před třídou plnou cizinců. I když se zpočátku necítíte sebejistě, falešní studenti to obvykle nerozeznají a vaše úspěchy ve třídě se brzy promění ve skutečnou důvěru.
- Ve třídě používejte příležitostný humor. Humor může často projevovat důvěru; Vypadá to, že máte pocit, že máte situaci pod kontrolou, pokud si můžete dávat příležitostný humor.
- Projevte důvěru svou fyzickou přítomností. Nemačkejte se v rohu učebny. Během každého vyučovacího období se postavte, pohybujte se, gestikulujte rukama a pište na tabuli. Díky těmto pohybům budete vypadat sebevědomě a dynamicky.

Část 3 ze 3: Práce se studenty
- 1Poskytněte svým studentům bohatou a konstruktivní zpětnou vazbu. Studenti se těší a očekávají zpětnou vazbu od svých učitelů; ukazuje, že osobně hodnotíte jejich práci a že máte zavedeny pevné standardy.
- Při klasifikaci studentské eseje zkuste nechat na těle eseje čtyři nebo pět komentářů a na konci odstavec se třemi až čtyřmi větami, kde budete podrobně popisovat hlavní úspěchy a neúspěchy eseje.
- Poskytněte svým studentům ve třídě slovní zpětnou vazbu. Povzbuďte jejich komentáře a jemně je přimějte, aby vyvinuli složitější nápady a řešení.
- 2Zapojte se osobně se svými studenty během diskusí ve třídě. To sdělí vaši úctu a ohled na jednotlivého studenta.
- Váš student bude mít k vám zase větší úctu, pokud je zřejmé, že znáte jeho jméno a záleží mu na jeho vzdělání.
- 3Chovejte se ke studentům laskavě. Prokazování úcty a laskavosti vašich studentů by mělo být hlavní zásadou při jednání se studenty.
- To platí ve všech nastaveních, ve kterých se studenty komunikujete: ve třídě, v úředních hodinách, prostřednictvím e-mailu nebo jakýmkoli jiným způsobem.
- Poslouchejte, když mluví, a nemluví nad studentem.
- 4Dopřejte svým studentům výhodu pochybností. Pro učitele může být snadné zapomenout, že jejich studenti mají život mimo třídu a mají požadované domácí úkoly. Musíte si však pamatovat, že mnoho studentů má nabitý program a komplikovaný osobní život.
- Pokud studenti tvrdí, že měli zdravotní problém nebo rodinnou nouzovou situaci, ohodnoťte svůj požadavek objektivně.
- 5Povzbuďte své studenty. Mnoho studentů vidí své učitele především jako kázně; dívají se na učitele jako na někoho, kdo je trestá za to, že se jim špatně dařilo na úkolu nebo že promluvili ve třídě. Oproti tomu byste měli svým vlastním nadšením pro téma třídy a materiály, které učíte, povzbuzovat a inspirovat své studenty, aby se o tématu třídy učili.
- Chvála studentům jednotlivě i kolektivně za jejich práci.
- Najděte aspekty práce ve třídě, se kterými se každý student zabývá, a povzbuďte studenty, aby si ve třídě rozvíjeli své vlastní zájmy.
- 6Stanovte hranice, které můžete vy i vaši studenti sledovat mimo třídu. Mnoho nezkušených učitelů plánuje spřátelit se svými studenty a zacházet s nimi jako s přáteli mimo třídu. To může vést k neprofesionálním setkáním a nedostatku formálního vztahu mezi vámi a vašimi studenty.
- Sdělte studentům, jak vás mohou kontaktovat. Například jim dejte svou e-mailovou adresu, ale nevydávejte své číslo mobilního telefonu.
- Sdělte svým studentům, jak dlouho bude trvat, než odpovíte na jejich e-maily. Pokusíte se odpovědět ve stejnou hodinu nebo do 24 hodin?
- Vyvarujte se setkání se studenty mimo akademickou půdu. Pokud musíte, setkejte se v kavárně; vyhýbejte se setkáváním na místech, kde se podává alkohol, protože by to mohlo vyslat zavádějící zprávu.

- Požádejte ostatní učitele, aby vás sledovali a poskytli konstruktivní zpětnou vazbu. Jiní instruktoři často vidí silné a slabé stránky, které sami na sobě těžko vidíte.
- Sledujte třídy zkušenějších učitelů.
- Požádejte o radu další učitele. Výuka je v mnoha ohledech společnou aktivitou; pokud jiný učitel zjistil, že konkrétní cvičení funguje dobře, požádejte ho, aby vám cvičení vysvětlilo, a zkuste to ve své vlastní učebně.
- Nezapomeňte také na rodiče! Snažte se povzbudit rodiče, aby se zapojili do školy.
Komentáře (3)
- Fantastický! Chci studovat pedagogiku a tento článek mi hodně pomohl!
- Díky tomu jsem viděl věci z jiného hlediska. Je to velmi užitečné poradit.
- Tyto informace jsou velmi užitečné pro mou učitelskou kariéru.